"Negerkungar"

Klockan ringer 05.15. Känner mig lite seg men kommer snart igång - dusch, tevatten på plattan, fruktsallad till frukost, Noddy får sin skål med hundpellets, skyndar för att hinna bli klar till 06.30. En hel del förberedelser eftersom jag skall ut på landet tillsammans med en kollega. Tänderna är borstade, väskan packad och så sitter jag och väntar. Väntar mer och mer, så kommer äntligen bilen en timma och femton minuter försenad. Ser hur chauffören kliver ur med ett grå-grönt block i handen. Han behöver min signatur för att köpa diesel till bilen! Jag suckar och tänker - IGEN. Vi bad om transport för två dagar sedan, det har funnits gott om tid, men som vanligt sker inget förrän i sista minuten. Jag skriver på och han åker för att tanka. Ytterligare en halvtimmas väntan, förmodligen kö vid pumparna. Så ÄNTLIGEN kommer han tillsammans med min kollega. Nu är vi klara att åka till Meconta och Nacavala. Vi skall möta traditionella ledare, sådana som Pippi Långstrump skulle kalla för "negerkungar", för det är precis vad de är. Dessa män och kvinnor är byarnas ledare, och de är ofta mycket kloka, men framför allt är de nyckeln till byarna eftersom utan deras godkännande kan vi lika gärna packa våra väskor och resa hem. Jag har så mycket att berätta om deras logik och sätt att lösa konflikter, men det får bli i ett annat inlägg, annars så blir du bara trött på mig. Har försökt ladda ner foton,men idag är det "kört"


Kommentarer
Postat av: Bjorne

Idag lite piggare och FBK vann SM guld,se om jag orkar åka till torget och hylla dom,och var det inte kurredutter oxå i pippi filmerna,ha de gott o kram.

2009-04-09 @ 10:37:42
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/
Postat av: Lejonet

Jag tror att jag förstår, då jag är en riktig "fan" av Karen Blixen. Hon skrev ju mycket om Kikuyu ledarna i byarna runt hennes farm.

2009-04-09 @ 17:33:32
URL: http://pantheraleo.wordpress.com
Postat av: Fru Pusselbit

Jag kommer aldrig att bli uttråkad av det du skriver, så skriv ned allt bara! ;)

2009-04-10 @ 12:06:33
URL: http://pusselbitarna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0