Uppror tvärs över gatan

Sitter i soffan när jag hör högljudda , upprörda röster, skrik och kommandon tränga in i mitt annars så lugna vardagsrum.  Nyfiket går jag ut på gården och fram till grindarna där min vakt står. Jag frågar  vad som är på gång och får genast svaret "de har inte fått lön på fyra månader". Igen tänker jag. Det är det vaktbolaget Omega, mitt emot mig på gatan, som återigen inte har skött sina plikter. Folket har blockerat grindarna, tagit bilnycklar och cheferna har låst in sig i huset av rädsla. Vakten berättar att arbetarna har klagat till Trabalhao, som i normala fall skall se till arbetarnas och arbetsgivarnas intresen i konflikt situationer.  Fackföreningar existerar mest på pappret, eftersom ingen vill betala någon frivillig avgift.  

För ett år sedan var Nampula på riks TV för just samma sak och med samma företag.  Sedan dess har tre ledande personer på Trabalhao blivit avskedade på grund av korruption. Undrar hur  läget är nu? Skall de få sina löner eller inte?

 Det är ju lite extra känsligt just nu, eftersom Ramadan, fastemånaden närmar sig sitt slut och alla muslimska familjer väntar på ID, den stora festligheten då man bryter fastan. Utan pengar ingen fest, och det är allvarligt, mycket allvarligt i en muslimsk familj. Det är inte ofta de fattiga ställer till med fest, men när det är fest då är det fest, gå gör man allt. Jag håller tummarna och hoppas.....Går tillbaka in i huset medan jag tacksamt tänker att mina dag-vakter har i alla fall en någorlunda anständig arbetsgivare i  min organsiation och nattvakterna tillhör ett annat vaktbolag. De får alltid sina löner, även om det ibland är någon vecka försenat, men lön får de i alla fall alltid och risken för stöld är betydligt mindre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0