Hemma hos Muirabos och fredag kväll.

Lemograss tea, det är inte klokt vad gott det är med citron gräs tea. För ett halvår sedan bad jag Lottas trädgårdsmästare ge mig en tuva med citrongräs. Den håller nu på att tar form och snart kan jag skörda mitt eget citrongräs.

Djupt nersjunkna i de två mörka sofforna från kolonialtiden, sitter vi, jag, Hanna, Muriricho Muirabo och yngsta dottern Naramane hemma i deras lilla vardagsrum. Fläkten surrar och vi sippar på det ljusa heta teet, mår gott, pratar och lyssnar på dotterns planer inför hennes födelsedag den 6 Oktober.

Det skall bli pyjamas party med bara tjejer som sedan skall sova över i den nu tomma lägenheten på bottenplanet. Hon meddelar oss med tydlig auktoritet i rösten att det måste vara många pizzor, popcorn, godis, läsk och en massa filmer. Lilla badbassängen skall också ut på gården och INGA föräldrar får vara i närheten, deklarerar hon. Vi instämmer, nickar och lägger till att det är nog också bäst, att husets vakthund, som numera är blind, får stanna inomhus hos föräldrarna den kvällen, eftersom det lär bli ett vilt tjejparty med alla unga 10-13 åringar i pyjamas.

Kvällen löper på, den Holländska TV kanalen sänder ut något jag inte förstår mycket av, och plötsligt kommer filmen "The Power of One", min favoritbok i filmversion. Jag vet att den finns som film, men eftersom jag läst boken och dess uppföljare Thandie så vill jag inte att mina inre bilder skall bli utsuddade av en film. Tackar för mig, lämnar dem framför TV,n som vid detta laget har fullständigt absorberat dem alla tre. Åker hem, är glad och känner en stor tacksamhet över att jag är frisk, fri, mår bra och har allt man egentligen kan begära.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0