Tentavakt och Antabus

Har fått ett hett tips från Anna. Skriva en bok om hur man kollar tenta fuskare. Bra ide, det skulle kunna bli en miljon säljare här i Mozlandia. Elever och alla andra med för den delen, vet mer om hur man fuskar än hur man läser på i sina böcker eller gör som man skall.

För många år sedan hade jag en partikompis som var gravt alkoholiserad, likaså hans fru. Men vi gjorde en deal. De ville nämligen försöka att bli nyktra så vi skrev ett kontrakt. Det började med att de berättade alla finter som en rutinerad alkoholist kan hitta på för att inte svälja sin antabus och när och hur han/hon kan smuggla vin och sprit och förstås hur man sväljer utan att det märks. De berättade och jag skrattade så jag hade ont i magmusklerna i flera dagar. Sedan gav de mig fullmakt till diverse åtgärder bland annat att låsa in dem vid behov, ta nycklarna och vänta tills de var nyktra.

Det gick tre veckor så ringer mannen. Frugan var medvetslös, hade svalt piller, beta blockerare, och nu var paniken nära. Jag åker dit, kaos förstås, ambulansen kommer och jag låser in mannen på toaletten. Han var ganska störig faktiskt.

Då börjar den riktiga cirkusen - på toan. Han hotar att slå sönder allt, dränka sig i badkaret etc. Jag svarade bara: O.K gör du det.

Natten gick och jag sov på soffan. Nästa morgon låste jag upp toa-dörren, och ut kommer en lagom mör man, tittar på mig med röda ögon och säger: Fan, du gjorde det! Man kan ju lita på dig! Tiden gick och många år senare träffade jag honom igen under en tågresa till Stockholm. Spiknykter och det hade han varit i mer än tio år då. Frun hade dött. Jag är säker på att han har ett bra liv idag.

Ja, så kan associationerna vandra mellan tenta vakt och antabusutdelare.


Kommentarer
Postat av: A

2008-10-02 @ 08:30:40
Postat av: Anna

Hej!

Wow vilken resa och att han höll sig är ju ändå fantastiskt! Jag känner att jag mer och mer börjar se fram emot din biografi ;-)

2008-10-02 @ 08:42:22
URL: http://grittastina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0