Mygg - malaria - noia

Myggor i alla storlekar surrar runtomkring mig, men de vill inte gå till attack. Jag är nämligen genomsprayad med Mylol  myggmedel. På burken lovas de långtids effekt. Dessutom har jag två fotvrist band i läder indränkt med någon sorts illa luktande insects repellent.  Inte ens Noddy älskar mig med de banden om fotvristerna.

Ett tag hade jag tankar på att starta tillverkning av lokalt myggmedel med citron gräs olja som skulle destilleras fram ur rötterna. Lite komplicerad process, men det skulle vara kul eftersom det inte finns någon inhemsk produktion här.  En produkt hade jag tänkt mig skulle vara 100% naturlig och en annan med tillsats av Diethyltoulamide. Hittade till och med på nätet 200 liters tunnor med produkten.  Men det blev inget myggmedel, det blev Vykort i stället.  Så nu har jag provat det.

Eller kanske skall jag göra tvål. Har bett min vakt samla ihop några kilo aska så vi kan exprimentera här hemma på gården. Han blev eld och lågor för ideen. Om det lyckas så skall jag se till att 64 000 kvinnor lär sig gära tvål. Fettet som behövs för tvål tillverkningen måste komma från något som folket  redan har i sin omgivning , som tex.  kärnorna i Baobab trädets (Imbomdeiro) frukt. Vill försöka göra tvål utan att använda kaustic soda eftersom det är en produkt man måste köpa och dessutom vet jag inte var man kan köpa det här i Nampula. Har förstås googlat och vet nu att kokad aska i 4 timmar blir soda. Håll tummarna att det går.

Finns det ingen kemilärare där ute som kan hjälpa mig?


Kommentarer
Postat av: Helena

Oj, det där låter komplicerat! Lycka till :)



När det gäller din kommentar hos mig så gäller det väl att se till att få uppmärksamhet på det vis man kan när man alltid bara har en förälder i närheten antar jag :) Just nu är det nog lite som du skrev fast tvärtom, att min äldsta dotter Ellen har fått för lite eftersom den yngsta (som är den som river ut alla grejer) behöver mig mer. Jag försöker ändra lite på det för tillfället och ta dom chanser jag får att verkligen umgås med Ellen. Är inte lätt att vara två att slåss om uppmärksamhet hela tiden :)



Ha en trevlig helg!

2008-10-18 @ 13:22:50
URL: http://helenasnackar.blogg.se/
Postat av: En Älskarinnas Bekännelser

Ja jisses, det där lät komplicerat :-) Hoppas det går vägen.

2008-10-18 @ 19:29:39
URL: http://secondlady.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0