Familjeplanering, vad då?

Efter en dags lyckat besök hos två animadoras och deras mammagrupper sitter vi, jag och Laura från Save the Children,  Maria och Isabelle från USAID,  nu i bilen på väg till Ilha de Mozambique.  Vi befinner oss mitt på den 3,5 km långa bron mellan fastlandet och den lilla ön Ilha, när  Laura plötsligt skrattar till, lite mer för sig själv. Hon sitter på min högra sida i baksätet, jag vänder mig mot henne och frågar : Vad är det? Varför skrattar du? Då berättar hon att under ett av våra möten så kommer en av mammorna fram till Laura och säger: Nu vill jag ha ett barn till. Laura svarar då: Men du har ju redan tolv. Kvinnan svarar då: Ja men den yngsta är redan 4 år så nu vill jag ha en till.  Laura skrattar till igen och säger att hon haft en hel del samtal med just den kvinnan om familjeplanering och riskerna  med för många graviditeter. Till slut gick kvinnan med på att få en injektion med Depovera.  Men ny tycker hon tydligen att det är dax för ytterligare en ny medlem i familjen. Tilläggas kan att alla hennes barn lever.  Tänker på alla de gångerna jag själv tyckte att två barn var fullt tillräckligt för att hålla mig sysselsatt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0