Mååååndag och massor att göra.


Har i alla fall haft en skön helg tillsammans med Eva och lite småprat med Paula på Ilha. Hann dessutom med att jobba en hel del emellanåt. Skulle förbereda ett USAID besök som kommer i morgon. Som vanligt vill höjdarna åka till Ilha de Mozambique för att se våra aktiviteter i programmet. De andra 5 "Kommunerna" får nästan aldrig några besök.
Ilha är kultur historiskt intressant och det är klart att alla som läst på i Lonely planet vill till Ilha. Så i morgon bitti klockan 06.45 kommer min chaufför och hämtar. Resan tar 2,5 timmar till flygfältet i Lumbo där de landar. Det är en sandig flyg strippa och de kommer i en liten avioneta (två  motorigt plan).
Jag klär då på mig stora smilet och drar igång prat lådan.
Först bjuder vi på frukost för 12 personer, sedan bär det av i karavan till en by som ligger riktigt långt ut på landet. Där skall de träffa en av de volontärer som vi tränat i ett par år, men som vi nu har lämnat Hon fortsätter att arbeta vidare med sina kvinnogrupper en gång i månaden. Detta att hon faktiskt fortsätter gör mig så in i tusan stolt.

Efter det besöket så blir det ytterligare några timmar i bil på dammiga krokiga och guppiga småvägar innan vi kommer fram till nästa attraktion - Ajuda Mutua. Det är något nytt som vi har startat med, och det går ut på att fyra familjer slår sig ihop och arbetar tillsammans på varandras jord lotter. Annars så jobbar man inte alls tillsammans, tvärtom. Många har minne av tvångs arbete på farmer eller andra mer eller mindre frivilliga arbets system. Men i våra Grupper FUNKAR det eftersom de själva väljer vilka de vill jobba med och vad de vill göra. Det lägger vi oss inte i. Alla grupperna har hitten tills varit positiva, så nu skall vi införa detta i större skala. Håll tummarna så det funkar även i fortsättningen. Iden är att de skall kunna få mer gjort på sina jordlotter så de kan så och skörda mer och därigenom också sälja och tjäna pengar. Det har funkat och i en grupp tjänade de mer pengar än de hade sett i hela sitt liv.


Sitter i sovrummet och skriver eftersom min dator inte har något batteri kvar. Maggie, en Peace Corp Tjej som tillfälligt bor hos mig har just lämnat av pojkvännen på flyget, så nu sitter hon framför TVn och tröstar sig med någon film. Noddy är hel tokig i Maggie, och det känns urbra att hon är här. Jag kommer att sova borta en natt igen och då behöver jag inte ordna med "hundvakt".


Nej, nu vill jag inte skriva mer fast jag har massor att berätta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0