Kallt idag

24 grader Celcius visar utomhustermometern och här inne 25,9 (Tack Claes Olsson). Är kall om fötterna och har nu satt på mig Magnus och Karins goa julklappstofflor i skinn, som jag fick för många år sedan. Ingen sol på hela dagen,  känns faktiskt lite kusligt att inte ha sett solen. Det händer så sällan att en hel dag går med molnig himmel. Ursäkta språket, men jag vet inte hur jag skall beskiva det bättre. Det låter som om dagen har  ben.... och det har den kanske. Ibland känner jag mig nästan lurad på tiden när veckan börjar på måndag och så i nästa stund är det fredag.
Åt i alla fall frukost med Phil idag och mot slutet så kom en annan jeppe "business man". En hel del prat om företagsutvecklingen i Moatize, guld i Tete och Hash plantager på vägen till Chimoio. Ja, det kan man nog se på Google earth skulle jag tro. Guldet vet jag att de vaskar i floden och kolet har låg svavelhalt. Så långt stärcker sig mina kunskaper om Moatize.
Jag bodde ju faktiskt två år i Tete, landets varmaste region i syd, men också kallaste uppe i bergen. Har väl aldrig frusit så mycket i Mozambique som jag gjorde när jag hjälpte Mia att flytta till Ulongue. Hon skulle arbeta på Lärarseminariet och fick ett personal hus att bo i. Byggt i sten som alla hus här, kök och badrum utanför huset och inget varmvatten i duschen. Det var 12 grader och småblåst hela tiden. Även om solen var uppe alla dagarna så hjälpte det inte mycket. Koller ihåg att vi köpte ett elektiskt värmeelement, ett sådant där med glödande trådar virade runt i sprial.  Möblerna var gjorda i stål, ihopsvetsade med lokalt material. vi fick vara två att flytta på fotöljerna - garanterat stöldsäkert.
Ups nu fick jag besök av Amir. Återkommer en annan gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0