Inhopp i Bloggvärlden

Hoppsan, det var ju lätt. NU är jag här!
Botswana nyheter skränar ut ur TV,n och jag ids inte gå och stänga av.  Det är den enda fria DSTV kanalen här i Mozambique, om jag inte vill se någon av de två lokala kanalerna, vilket jag INTE vill eftersom det är Lördag och de håller på med sina amatör tävnlingar i sång, blandat med brasilianska såp operor. Nej det orkar jag inte med i kväll. Har haft en fin dag idag. Började med att jag var en av sex domare under en feira de sciencias, vad jag nu skall översätta det med. Alltså elever från 8e till 12e klass tävlade i olika grupper med att presentera sina små forskings försök. Ganska kul faktiskt. Men det är trist att se hur beroende eleverna är av att ha en bra lärare som vet vad vetenskaps metodologi är. De tre högsta vinnarna kom från samma provins och samma skola och samma lärare!!! Då skall jag också nämna att det är hela norra Mozambique som tävlade med cirka 40 deltagare från olika skolor.
Sedan tog jag bilen och åkte ner till mitt gamla Zebra kontor. Har beslutat att stänga kontoret och alltså ta bort allt. Nåja, det var inte så mycket och två starka grabbar från gatan hjälpte mig med att bära ut kassa skåpet. Ja du Ludvig, nu är din och Susannes Mozambikanska arbetsplats bara ett minne. "CIA-agenten" Phil följde nyfiket alla mina förehavanden. Så då sa jag: Du i morgrom bjuder jag på frukost på Girasol. Man får ju ta tjuren i hornen direkt och döda all nyfikenhet.
Så nu sitter jag här i vardagsrummet med en massa dammiga papper, pärmar och diverse grejer och känner en svag susning av illamående med tanke på allt skräp jag samlat på mig under 12 år här. Har faktiskt börjat ge bort en hel del, men MASSOR mer måste bort innan jag kan känna mig lugn.
Tänker på hur vi körde flera vändor med lastbilen när jag flyttade in i huset. Allt  hade då stått i container i flera år. Det finns fortfarande en elektrisk spis kvar i containern, säkert helt sönder äten av råttor.
Råttor ja, jag har faktiskt en cirka 10 cm innebonende brunråtta men jag låste in honom/henne i gästrummet tillsammans med råttgift. Sist jag gjorde samma sak visade det sig att det var en mamma råtta med massa små söta ullbollar som pep. Då var jag inte glad, men de fick dö i alla fall. Jag vaaaar faktiskt lite arg på henne för hon hade bott i min säng och det upptäckte jag inte förrän jag vaknade i sängen med en massa råttlortar under huvudkudden. Hon hade säkert haft fest där i min säng tillsammans med fästmannen, så många lortar var det överallt när jag började kolla in läget i rummet. Kvällen innan hade jag kommit hem från en längre resa, det var strömläst  och mörkt, så jag gick direkt i säng och somnade gott.
Men Noddy,  min malteser hund flicka är faktiskt riktigt bra på att tala om när vi har rått besök. Hon blir oerhört upplivad och pigg, helt klart njuter hon av situationen. Det värsta är när hon river ut alla böckerna i nedersta hyllorna i jaktens hetta.
Nej, nu skall jag sluta pladdra och gå och lägga mig.

Kommentarer
Postat av: Mogens

Jag kommer att titta in ibland. Kämpar med att bli av med de sista depressiva symptomen och allt går åt rätt håll. Kram.

2008-08-12 @ 23:15:14
Postat av: Anna

Hej tina!

Vad gött att du har skaffat dig en blogg, är ju helt kanon! Jag lovar att jag skall lägga upp nya bilder på nya lägenheten snart så du kan få se hur jag bor. Det känns helt fantastiskt nu när alla möbler börjar flytta in också...



massvis med kramar till dig!!!!

2008-08-13 @ 11:13:04
Postat av: börje i SofieRo

hej alla vänner till Greta-stina och henne själv också!

En otrolig bra skildring av livet på andra sidan jorden!

Bra skrivet och vilka husdjur man kan ha!

Må väl alla sköt om er!

2008-08-31 @ 11:02:17
Postat av: Fredrik wallberg

Hej Greta!

Fredrik Wallberg heter jag och jobbar på redaktionen på Ljusdals tidning, vi ska göra ett reportage om "utvandrare" som lämnat våra trakter för ett liv utomlans. Problemet är det att vi inte har hittat någon som bor i Afrika, gör en vild chansning och hoppas att du kommer ifrån hälsingeskogarna!

Är det så så kontakta mig gärna!

Må gott!



Med vänlig hälsning

svartpist / Ljusdals tidning

Fredrik Wallberg

[email protected]

2010-05-18 @ 00:31:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0